Domena Twojej firmy ma znaczenie. Dowiedz się jak ją wybrać

23 kwietnia 2020

W toku ostatnich 30 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym krokiem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.

Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej strony?

Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, że jest właściwa do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, gdyż jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. gdansk.pl, katowice.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .fr (Francja), .uk lub .co.uk (Wielka Brytania) czy .sk (Słowacja), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .blog, .edu, .org, .gov.

Odpowiednio rozważ też dobór nazwy głównej domeny

Znacznie więcej planowania zabierze zapewne dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, powinno się zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących asocjacji. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów sądowych z konkurencją.